غار خوريس نمادي از دوره اشكاني و ساساني است

 

غار خوریس در قشم

به فاصله 12 کیلومتری قشم در کنار جاده جنوبی، «غار خوریس» بر سینه کوهی، مشرف به دریا و دشت میانکاسه قرار دارد. غار خوریس از غارهای دریایی است که در اثر گرداب و تخلیه ماسه‌ها، از حفره سنگ‌ها به وجود آمده است، اما در دوره‌های پیش از اسلام با افزایش وسعت غار خوریس در بخش‌های تالار میانی و دهلیزهای انشعابی، به احتمال زیاد مردم از آن به عنوان پناهگاه و یا نیایش گاه استفاده می‌کرده‌اند.

 غار خوريس نمادي از دوره اشكاني و ساساني است

 

 


غار خوريس نمادي از دوره اشكاني و ساساني است
رئيس اداره ميراث فرهنگي سازمان منطقه آزاد قشم از غار خوربس به عنوان نمادي از دوران اشكاني – ساساني در جزيره زيباي قشم نام برد. 


به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومي سازمان منطقه آزاد قشم، عبدالرضا دشتي‌زاده گفت: فرم معماري صخره‌اي و وجود چندين محوطه شناسايي شده در نزديكي غار خوربس در 10 كيلومتري جنوب غربي جزيره قشم، موجب انتساب اين محوطه به دوران اشكاني و ساساني شده است.

وي در ادامه عنوان كرد: شكل اوليه غار خوربس بر اثر عوامل طبيعي شكل گرفته، اما فضاهاي داخلي اين غار طي دوره‌هاي تاريخي گسترش يافته است.

رئيس اداره ميراث فرهنگي سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در بررسي‌هاي باستان‌شناسي اخير نيز چندين گور دخمه مربوط به دوران اشكاني و ساساني و بندرهاي مربوط به دوره ساساني در جزيره قشم شناسايي شده است.

اين مسئول اذعان داشت: يافته‌هاي باستان شناسي درباره غار خوربس در جزيره قشم با توجه به فرم و موقعيت جغرافيايي آن، نشان از كاربري مذهبي اين اثر تاريخي طي دوران مختلف دارد.

غار خوربس قشم پيوسته مورد توجه گردشگران و علاقمندان آثار تاريخي قرار گرفته است./ر


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جهانگردی و ایرانشناسی ، ،
برچسب‌ها: